PERSUITNODIGING: Primeur in België: automaat voor PET-flessen en blikjes bij Spar Wespelaar

PERSUITNODIGING

Primeur in België: automaat voor PET-flessen en blikjes bij Spar Wespelaar

Wespelaar, 13 november 2014. De vernieuwde Spar in Wespelaar heropent op 19 november haar deuren met een uniek recyclage-concept. Behalve glazen flessen en kratten met statiegeld, kunnen klanten ook lege PET-flessen en drankblikjes inleveren. Hiervoor geeft deze Spar 1 eurocent ‘statiegeld’ per stuk, wat gebruikt kan worden als bestedingskorting. De winkel is bovendien voorzien van een intelligente vuilnisbak en de zogenoemde ECO-Wall voor terugname van lege batterijen, spaarlampen en frituurolie.

Terugname van PET-flessen en blikjes
Een speciale leeggoedterugname-automaat van de firma TOMRA maakt het mogelijk om PET-flessen en drankblikjes terug te nemen en hier een vergoeding van 1 eurocent per stuk voor te geven, die de klant kan besteden bij een volgende aankoop. Dit is leuk voor de portemonnee, maar heeft ook een belangrijke waarde voor het milieu. In het buitenland is aangetoond dat het mogelijk is om tot 98% van de drankverpakkingen terug te nemen met behulp van een beloning, wat zorgt voor een forse daling van flessen en blikjes in het zwerfvuil. Een ingebouwde compactor verkleint bovendien de volumes waardoor minder logistiek benodigd is en dus minder CO2-uitstoot plaatsvindt.

ECO-Wall, intelligente vuilnisbak en statiegeldautomaat
In het recyclage-concept zitten nog meer vooruitstrevende producten van TOMRA. De winkel is voorzien van een ECO-Wall voor de terugname van frituurolie, batterijen en spaarlampen. Daarnaast is de TOM geplaatst; een intelligente vuilnisbak die automatisch opent en het afval direct samenperst. Tot slot is de TOMRA T-9 geïnstalleerd voor de terugname van statiegeldverpakkingen. Dit is de eerste machine ter wereld die gebruikmaakt van 360-gradenherkenning en is bovendien voorzien van een groot aanraakscherm.

Spar Wespelaar: milieubewust en vooruitstrevend
“De aankoop van een TOMRA T-63 automaat voor blikjes en PET-flessen is een beslissing die kadert binnen onze verbouwing en onze visie die achter deze transformatie schuilt. Comfort is ons sleutelwoord in dit verhaal”, zegt Arthur De Greef, uitbater van de Spar in Wespelaar. “Voor ons is de supermarkt een ankerpunt in de gemeenschap waar je via prijszetting, marktgevoel, vers-uitstraling , engagement naar de omgeving en menselijk contact het onderscheid kan maken. Het plaatsen van een ECO-Wall van de firma TOMRA en meer specifiek een toestel voor terugname van blik en PET zorgt voor een toegevoegde waarde. Bewust omgaan met het milieu vertaalt zich niet alleen in de bouwtechnieken, niet alleen in het beheersen van energiestromen, maar ook in het afvalbeheer. Door de mogelijkheid aan te bieden om de wegwerpverpakking die men bij ons gekocht heeft terug te nemen geef je een duidelijk signaal naar de consument dat we op een gecontroleerde manier en met professionele partners deze stroom willen beheersen”.

———————————————

Uitnodiging bij Spar Wespelaar
U bent op woensdag 19 november vanaf 11.00 uur van harte welkom bij Spar Wespelaar aan de Dijkstraat 3150 te Wespelaar.

Programma:
– 11.00 uur: Ontvangst.
– 11.15 uur: Openingswoord door Arthur De Greef, eigenaar van Spar Wespelaar en René Hissink, Director Operations Western & Southern Europe bij TOMRA Systems.
Vanaf 11.30 uur is er alle gelegenheid om verdere vragen te stellen.

Voor aanmelding of voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jakoba Naessens, Sales Manager bij TOMRA Systems N.V.: +32 479052366 of jakoba.naessens@tomra.com.

Over TOMRA
TOMRA is in 1972 begonnen met het ontwerpen, produceren en verkopen van leeggoedterugname-automaten. Gedurende ons bestaan is de Tomra Groep sterk gegroeid en inmiddels beschikken wij over een breed assortiment producten voor het herkennen, sorteren, verzamelen en verwerken van verschillende materialen.
Elk jaar opnieuw helpen de geautomatiseerde oplossingen van TOMRA om tientallen miljarden wegwerpverpakkingen te recycleren en de CO2-emissies aanzienlijk te reduceren. Wij zijn trots op onze bijdrage aan de maatschappij en zien met spanning uit naar de toekomst om een nog grotere impact te kunnen hebben op een schoner milieu en een duurzamere wereld.
Meer informatie
Voor meer informatie en afbeeldingen over de genoemde TOMRA producten kunt u terecht op:
TOM: http://tomrasystems.be/tomra-lanceert-tom-een-afvalbak-met-compacteersysteem/
ECO-Wall: http://tomrasystems.be/eco-wall/
T-9: http://www.tomrasystems.nl/emballage-inname/t-9/